Lata sześćdziesiąte
to okres obarczony walką o swobody, wolną miłość i nasilania się protestów
uczelnianych. W Stanach Zjednoczonych w tamtym czasie, dużą popularnością
cieszył się ruch hippisowski, wyrażający sprzeciw wobec zaangażowania się
państwa i obywateli w wojnę na innym kontynencie, oraz dezaprobujący świat
dorosłych, materializm, własność prywatną, sztuczne konwenanse i skostnienie
instytucji.
W Japonii tymczasem
dochodzi do wystąpień lewicowych ruchów studenckich, które pojawiły się w
związku z podpisaniem nowego układu o bezpieczeństwie ze Stanami Zjednoczonymi.
Gwarantował on Krajowi Kwitnącej Wiśni militarną ochronę z tzw. parasolem
nuklearnym oraz pozwalał wojskom amerykańskim na dalsze stacjonowanie w
Japonii. Ścierają się z nimi ugrupowania prawicowe wśród których najbardziej
znane wydaje się Tatenokai, skupione wokół charyzmatycznego pisarza i
nacjonalisty Mishimy Yukio. Prawica
w końcu wyszła zwycięsko z tej walki, (skądinąd później doszło do
wyniszczających walk pomiędzy prawicowymi ugrupowaniami), okupiła ją jednak
śmiercią swego przywódcy w listopadzie 1970 roku, uznaną wtedy za
bezprecedensową w całej nowożytnej historii tego kraju.
Powieść „Norwegian
wood” Harukiego Murakami przenosi czytelnika w ten jakże burzliwy okres,
w chwili w kiedy poznajemy trójkę bliskich sobie przyjaciół: Toru Watanabe,
Kizukiego i Naoko, których losy zostaną wystawione na próbę. Kiedy
Kizuki popełnia samobójstwo w swoje siedemnaste urodziny, oboje muszą poradzić
sobie ze stratą bliskiej osoby. O ile Toru jest w stanie zapamiętać
najwspanialsze chwile spędzone z przyjacielem, o tyle Naoko czuje się
przytłoczona i wtrącona w otchłań depresji, która zaprowadza ją do ośrodka dla
ludzi chorych umysłowo położonego w górach. Nie może poradzić sobie z
cierpieniem i pustką, zarówno po stracie ukochanego jak i starszej siostry,
która również popełniła samobójstwo. Koniec wspólnego pobytu i odbycie stosunku
w jej dwudzieste urodziny, to także niepokoje społeczne i strajki studenckie,
powstałych na fali rewolucyjnej, lecz których ogień szybko gaśnie w
niewyjaśnionych okolicznościach. Mimo listów jakie do siebie piszą, dystans i
pogarszający się stan dziewczyny, oddala ich od siebie. W tym miejscu, jakby w
zastępstwie pojawia się Reiko Ishida,
przyjaciółka i powierniczka dziewczyny, która utrwala kontakt pomiędzy
obydwojgiem. Rola jaką ma do odegrania oraz tajemnica przez nią skrywana
przyczyni się do podjęcia znaczącego wyboru przez bohatera.
Wraz z bohaterem
poznajemy także życie studenckie, pełne pracy, rozmyślań, poszukiwań własnego
kąta i nowych przyjaźni. Po zajęciach na uczelni, główny bohater poznaje Midori
Kobayashi, dziewczynę która jest zwolenniczką niezależności i swobody
seksualnej, będącą całkowitym przeciwieństwem spokojnej Naoko. Ich przyjaźń
dojrzewa, w miarę jak kontakt z Naoko zaczyna zanikać. Co ciekawe przejawia on
głębokie uczucia wobec obydwu kobiet. "Siada na dywanie, licytując się
z czasem i spija jej wino oraz dzieli łóżko. Lecz gdy się obudził, był sam,
ptak odleciał". Wersy piosenki właściwie nakierowują nas na niektóre
wątki umieszczone w książce i sugerują ulotność uczucia jaką obdarzona zostaje
jedna z kobiet.
Na drugim biegunie
mamy świat widziany z perspektywy nieuchronności śmierci rządzący się innymi
prawami, obdarty z niewinności, zmuszający do pogoni za sukcesem i pieniędzmi
oraz pełen pragmatyzmu. Wartości te wydaje się reprezentować Nagasawa,
który bez najmniejszego problemu zalicza egzaminy kwalifikacyjne dla przyszłych
pracowników japońskiego MSZ i pragnie zrobić coś ze swoim życiem, a przesadnie
uporządkowany Komandos (w tłumaczeniu angielskim często pojawia się jako
Storm trooper), obiekt ciągłych dowcipów Toru, który pewnego dnia opuszcza
swego współlokatora, by realizować swoje marzenia. Jednak w przypadku tego
pierwszego, w obliczu samobójczej śmierci "ukochanej" zmienia się nie
do poznania i postanawia uciec jak najdalej od swojej tragedii.
Ostatecznie to
jednak Toru staje przed wyborem pomiędzy jedną bądź drugą dziewczyną. Zmuszony
wejść w życie dorosłe staje do pojedynku z czasem, który wydaje się działać na
niekorzyść chłopaka, a śmierć zaczyna dopominać się kolejnej ofiary.
Niejednokrotnie na kartach powieści czytelnik dostrzeże obecność klasyków
muzyki rockowej i jazzowych tamtych lat: The Rolling Stones, The Beatles, czy
Milesa Davisa, a także popularnych nawiązań do literatury amerykańskiej i
klasycznej. W kontekście twórczości pisarza, słuszne wydaje się stwierdzenie Kenzaburo
Ōe, który w jednym z wywiadów określił Murakamiego jako najbardziej nie
japońskiego ze współczesnych pisarzy.
Tak samo jak w
przypadku Banany, brak w jego pisarstwie odwołań do tradycji, mitologii czy
wartości rodzimych. Nie zmienia to jednakże faktu, iż jest twórcą płodnym i
popularnym (zaliczany do grona najwybitniejszych pisarzy współczesnych).
Drobiazgowe opisy, przewijające się wątki autobiograficzne pisarza (pracował w
latach młodzieńczych w sklepie i uwielbia te same książki, tak samo jak główny
bohater), nostalgiczny ton narracji pierwszoosobowej i niczym nie skrępowana
wolna miłość jako symbol tamtego okresu, pozwalają lepiej zrozumieć uczucia i
dylematy przed jakimi staje bohater. Ponadto oczami swej postaci przedstawia
wizerunek ruchu studenckiego jako posiadającego słabą wolę i niestety
przejawiającego hipokryzję. Warto przejść się po norweskim lesie, by przekonać
się jak wyglądała Japonia w okresie "make peace, not war" i
przekonać się jak wyglądała wtedy miłość (również na tle związków homoseksualnych).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz